۱۳۸۹ خرداد ۱۵, شنبه

زن ایرانی ...

" من یک زنم

من" تنها "یک زنم

من یک زن ایرانی ام

من همیشه مادرم

و مادربودن یعنی گذشتن از خود

در کودکی مادر عروسکهایم بودم

و گهگاه هم بازی پسران همسایه

وقتی یار کم داشتند !

...

بزرگتر که شدم اهل محل به من "خوشگله" می گفتند...

پدر سرزنشم می کرد که چرا "بلند "خندیدم!

برادر توی اتاقم دنبال دفترچه ی خاطراتم می گشت....

مادر برایم جهیزیه درست می کرد و...

و من هر شب تا طلوع سپیده درس می خواندم!

.

.

.

در دانشگاه فقط یک سایه بودم !

.

.

دوست پسرم مرا به خانه اش دعوت کرد...

وقتی نرفتم ,مرا پس زد!

....

عشقم به من دروغ گفت و انتظار داشت باور کنم!

....

بعد ها...

شوهرم موفقیت هایم را به حساب شانس می گذاشت

خواهر شوهر و مادر شوهرم که به کنار...

دنیایی داشتند!

.

.

.

وقتی با درد طاقت فرسای زایمان ,احساس کردم با مرگ فقط یک قدم فاصله دارم پرستار به من گفت:بهشت زیر پایت است!

زیر پایم اما خالی بود....

..

شب ها باید کنار دو نفر دراز می کشیدم تا خوابشان ببرد

اول بچه ام و بعد شوهرم

و نیمه شب ...برهنه.... در میان بازوان شوهرم احساس می کردم که چقدر تنهایم!

شوهرم اما مرا نمی دید...

تنها, لبانش را محکم تر به بدنم می چسباند!

...

همکاران مَردم از ترفیع گرفتن من ناراحت بودند

زیر گوش هم زمزمه می کردند :زن را چه به این کارها؟!

...

دین و فرهنگم هر دو "تساوی حقوق زن و مرد "را جار می زدند...

و من معنای "تساوی "را نمی دانستم!

....

" من یک زنم

یک مادر

نردبان بچه ام هستم

بچه ام از من بالا می رود و به یک آسمان پر از موفقیت می رسد!

شوهرم مرد موفقی است

می گویند من پشتش بودم که موفق شده

ولی من تا جایی که به خاطر دارم

همیشه زیرش بودم!

زیر بدنش..زیر اسمش...زیر سایه اش!

....

همه به من "زن ایده آل " می گویند

من زیبا هستم و لوند

روشن فکر و تحصیل کرده

همسر خوب

مادر فداکار

کارمند ساعی

...

به خودم که نگاه می کنم اما...

هیچ چیز نمی بینم

من از "خودم"خالی هستم!

و از دیگران ,پُرِپُر...."

***

پ ن : درسته که روز زن و روز مادر گذشته، اما از این متن خوشم اومد.نمی دونم چه کسی نویسنده این متنه اما دوست داشتم که دوستای خوبم هم اینو بخونند.


۷ نظر:

سپیدار گفت...

سلام عزیز دلم خیلی قشنگ بود
خیلی
دوستت دارم یه دنیا
بوس گل گل گل

سولین گفت...

سلام
ممنونم سکوت .. دوست خوبم .. ممنون که اومدی و وقت گذاشتی
زن ایرانی متن خیلی زیباییه .. خیلی تاثیر گذاره .. من هم خیلی خوشم اومد .. فکر کنم برای اینه که اینها به حرف های دل ما نزدیکه و گاهی انگار حرفهای خودمونه که از زبان کس دیگری می شنویم ..
باز هم ممنون
موفق باشی و زندگیت همیشه از خودت مملو

zapi گفت...

درود

راستش الان ساعت 7 عصره و من مردد موندم که بشینم کامنت بزار یا برم شال و کلاه کنم که بزنم به کوچه و خیابان !
.
.
.
اندکی فکر
.
.
.
باید برم . بعدن میام .

فقط یه چیزی : طبیعت مرد کار کردن است و طبیعت زن تربیت فرزند و رسیدگی به امور تربیتی و اجتماعی و کانون خانواد و غیره ...
از وقتی که خانمها در ممالک کفر ندای آزادی و برابری سر دادند و خواستار نصف مال من نصف مال تو شدند و به بن بست رسیدند (دلیل دارم) و خانمهای روشن فکر ما به تقلید از اونوری ها خواستار همین فقره از تساوی و برابری و غیره و دالک شدند همه چیز عوض شد . یعنی بد بود بدتر شد !
سوال : شماعی که نیازمند ابراز وجود در کنار مردان و پابه پای مردان هستید آیا حاضرید با مردی ازدواج کنید که میخواهد به امور منزل و تربیت فرزند همت گذاشته و کار در بیرون ازمنزل را به دستان پرتوان و روشنفکر شماها بدهد ؟
جواب دادید ادامه نظر را در فرصت مناسب مینگارانم !!!!

zapi گفت...

درود

راستش الان ساعت 7 عصره و من مردد موندم که بشینم کامنت بزار یا برم شال و کلاه کنم که بزنم به کوچه و خیابان !
.
.
.
اندکی فکر
.
.
.
باید برم . بعدن میام .

فقط یه چیزی : طبیعت مرد کار کردن است و طبیعت زن تربیت فرزند و رسیدگی به امور تربیتی و اجتماعی و کانون خانواد و غیره ...
از وقتی که خانمها در ممالک کفر ندای آزادی و برابری سر دادند و خواستار نصف مال من نصف مال تو شدند و به بن بست رسیدند (دلیل دارم) و خانمهای روشن فکر ما به تقلید از اونوری ها خواستار همین فقره از تساوی و برابری و غیره و دالک شدند همه چیز عوض شد . یعنی بد بود بدتر شد !
سوال : شماعی که نیازمند ابراز وجود در کنار مردان و پابه پای مردان هستید آیا حاضرید با مردی ازدواج کنید که میخواهد به امور منزل و تربیت فرزند همت گذاشته و کار در بیرون ازمنزل را به دستان پرتوان و روشنفکر شماها بدهد ؟
جواب دادید ادامه نظر را در فرصت مناسب مینگارانم !!!!

تینا گفت...

به خودم که نگاه می کنم اما...

هیچ چیز نمی بینم

من از "خودم"خالی هستم!

و از دیگران ,پُرِپُر...."

خیلی زیباست
آفرین به این انتخابت

سکوت گفت...

سلام و ممنون دوستان عزیز
زاپی خان
در ادامه صحبت های شما باید بگم با قسمتی از صحبت های شما موافقم.
طبع لطیف و احساسات بی نظیر خانم ها باعث شده که اونا برای انجام کارهایی بهترین باشن. اما دلیل بر این نیست که اونا توانایی های دیگه ای نداشته باشند.
چیزی که امروزه اشتباه جا افتاده تساوی و تشابه هستش. تساوی حقوق زن و مرد به این معنا نیست که زنی حقوقی مشابه مردان داشته باشه.
نیازمند ابراز وجود پا به پای مردان نیستم اما میخوام به اندازه یک انسان ارزش داشته باشم نه اینکه برای زن بودن دیه ای نصف دیه یک مرد داشته باشم و به عنوان یک طفیلی تو جامعه دیده بشم.
...
ممنونم دوست عزیز که با تامل خوندی و نظرت رو گفتی

محمد گفت...

سلام سکوت عزیز با محبت

وای چقدر زیبا بود .
همیشه توی این وبت مطالب زیبایی میذاری . افرین به دل پاکت

خیلی قلب مهربونی داری سکوت عزیز مهربون .

اگه بخوام گل بذارم باید به کی بگم ؟؟؟؟؟

اشکالی نداره اصلاً خودت گلی