۱۳۸۸ اسفند ۲۴, دوشنبه

گفتاری از گاندی

من می‌‌توانم خوب، بد، خائن، وفادار، فرشته‌خو یا شیطان‌ صفت باشم ،
من می توانم تو را دوست داشته یا ازتو متنفر باشم،
من می‌توانم سکوت کنم، نادان و یا دانا باشم،
چرا که من یک انسانم، و این‌ها صفات انسانى است.
و تو هم به یاد داشته باش:من نباید چیزى باشم که تو می‌خواهى ، من را خودم از خودم ساخته‌ام،
تو را دیگرى باید برایت بسازد و تو هم به یاد داشته باش
منى که من از خود ساخته‌ام، آمال من است،
تویى که تو از من می سازى آرزوهایت و یا کمبودهایت هستند.
لیاقت انسان‌ها کیفیت زندگى را تعیین می‌کند نه آرزوهایشان
و من متعهد نیستم که چیزى باشم که تو می‌خواهى
و تو هم می‌توانى انتخاب کنى که من را می‌خواهى یا نه
ولى نمی‌توانى انتخاب کنى که از من چه می‌خواهى..
می‌توانى دوستم داشته باشى همین گونه که هستم، و من هم.
می‌توانى از من متنفر باشى بى‌هیچ دلیلى و من هم ،
چرا که ما هر دو انسانیم.
این جهان مملو از انسان‌هاست ،
پس این جهان می‌تواند هر لحظه مالک احساسى جدید باشد.
تو نمی‌توانى برایم به قضاوت بنشینى و حکمی صادر کنی و من هم،
قضاوت و صدور حکم بر عهده نیروى ماورایى خداوندگار است.
دوستانم مرا همین گونه پیدا می کنند و می‌ستایند،
حسودان از من متنفرند ولى باز می‌ستایند،
دشمنانم کمر به نابودیم بسته‌اند و همچنان می‌ستایندم،
چرا که من اگر قابل ستایش نباشم نه دوستى خواهم داشت،
نه حسودى و نه دشمنى و نه حتی رقیبى،
من قابل ستایشم، و تو هم......
یادت باشد اگر چشمت به این دست نوشته افتاد
به خاطر بیاورى که آن‌هایى که هر روز می‌بینى و مراوده می‌کنى
همه انسان هستند و داراى خصوصیات یک انسان، با نقابى متفاوت،
اما همگى جایزالخطا.

اگر انسان‌ها را از پشت نقاب‌هاى متفاوتشان شناختى،
نامت را انسانى باهوش بگذار

۶ نظر:

دنیا گفت...

این نوشته رو بارها و بارها خوانده ام ...
ولی میدونی گاهی آدم ها از اون ور بوم میفتند...
چند نفری رو می شناسم که بیشترین و بزرگترین بدی ها رو مرتکب میشن و آخر سر هم انتظار دارند و بیان می کنند که دوست دارند همانگونه که هستند دوست داشته شوند...جالبه!حتی از خودشون نمیپرسند که خودشون هم می تونند کسی شبیه خود رو تحمل کنند...
اونها هرگز تلاشی برای خوب بودن نمی کنند و هر روز و هر روز در بدی کردن بیشتر غرق می شن
(این روزها آدم ها زیاد از آن ور بام می افتند)
مفاهیم ...مفاهیم ...هرچی سبک سنگین میکنم میبینم همه مشکلات آدم ها از درک خودخواهانه شون از مفاهیم حاصل میشه...

ماهك گفت...

سلام دوست من...
منهم با دنيا موافقم در واقع پنج سال عمرم رو بخاطر اعتقادي شبيه به اعتقاد گاندي تلف كردم...اما به هر حال زيبا بود...

قو گفت...

سلام
پست های جالبی گذاشتی مخصوصا محدودیت ها...
درباره نگارگری باید بگم یکی از آرزوهامه که تو این زمینه پیشرفت کنم اگه اطلاعاتی در این زمینه داشتی یا سایتی که بتونه کمک کنه ممنون میشم به منم بگی.
چند بعدی بودن آدما هم چیزیه که واقعا اگه نبود نمی دونم میشد اسم مارو گذاشت آدم یا نه؟

سال نو پیشاپیش مبارک

سپيدار گفت...

سلام عزيزم
قربونت برم الهي سال نو خودت هم مبارك باشه
در ضمن چشم و دلت روشن كه من اومدم !!!
جام خيلي خالي بود نه؟
اعتماد به نفس و حال كردي؟
مطالبي كه آپ كردي مثل هميشه زيبا هستن فعلا اينو خوندم تا برم پست هاي بعدي
موفق باشي

علی گفت...

نظر دنیا خیلی قشنگ بود.نشون داد که می شه از آدم های بزرگ هر جقدر هم که بزرگ باشند کامل نیستند.

دنیا گفت...

چند وقت نبودی یا من دلم زود تنگ شد...؟!
چه دنیای غریبی یه این دنیای مجازی...نمیدونم شاید هم اینجا همه چیز حقیقی تر باشد حتی دلتنگی ها...
منتظرتم...